Skip to main content

Mitä Egencia tekee kestävyyden eteen

Posted: 12 April 2021
Woman In Eco-friendly Office With Reusable Cup

Näin kestävyys lisätään liikematkustuksen varaustoimintoihin

Egencia ja sen emoyhtiö Expedia Group pyrkivät olemaan johtajia kestävissä hankkeissa. Egencialla olemme ylpeitä ja innostuneita edelläkävijöitä sen sijaan, että seuraisimme vain toisten perässä.

Puhuimme Expedia Groupin Head of global and community impact Katherine Chengin ja Egencian Director of product management Renaud Loizzon kanssa ja selvitimme, mitä Egencia tekee kestävyyden eteen ja miten työ hyödyntää liikematkaohjelmia.

Mitä Egencia tekee auttaakseen asiakkaitaan saavuttamaan kestävyystavoitteensa?

KC: Tavoitteemme Expedia Groupilla on tarjota asiakkaille, kuluttajille ja kumppaneille tarvittavat työkalut ja tieto parhaiden matkailuun liittyvien päätösten tekemiseen. Egencialla on ainutlaatuinen tilaisuus auttaa yrityksiä vahvistamaan vaikutustaan, koska voimme ohjata matkustajien käyttäytymistä suuremmassa mittakaavassa sen perusteella, mitä yritykset haluavat korostaa työntekijöilleen. Lisäksi yrityksiä voidaan halutessa ohjata käyttämään luotettujen yhteistyökumppanien palveluita.

RL: Tuotetasolla on olemassa kaksi tärkeintä tapaa, joilla kestävyyttä voidaan parantaa. Ensinnäkin on varmistettava, että matkavastaavilla on käytössään paikkansapitävät tiedot hiilipäästöistä. Tämän olemme toteuttaneet lisäämällä Egencia Analytics Studioon hiilidioksidipäästöjen raportointinäkymän.

Toiseksi varauspolkuun on sulautettava tietoa, joka voi muuttaa matkailijoiden käyttäytymistä. Kestävyysnäkökulmasta tämä on paras menetelmä.

Olemme toteuttaneet tämän näyttämällä jokaisen lennon kohdalla hiilijalanjäljen – ja sitä havainnollistavat esimerkit, kuten kuinka monen kodin sähköntarpeisiin määrä riittäisi vuodeksi tai kuinka monta älypuhelinta kyseisellä energiamäärällä ladattaisiin — varauksen aikana, maksusivulla ja sähköpostivahvistuksissa. Ja tämä on vasta alkua. Kehitys on jännittävää, koska ennen säästäminen oli kaikkein tärkeintä. Nyt kulujen lisäksi asiakkaamme haluavat ottaa huomioon myös kestävyyden.

Mitä Egencia tekee yrityksenä ollaakseen kestävyyden kärkijoukoissa?

KC: Koko Expedia Group sitoutui vuonna 2017 kompensoimaan koko hiilijalanjälkensä – sekä jätteen, veden että matkustuksen – kaikkien työntekijöidensä osalta ympäri maailman. Tämä on kaiken perusta. Se on hieno saavutus, mutta se ei riitä.

Matkailuyrityksenä näemme kestävyyden laajempana kuin vain ympäristön sisältävänä käsitteenä, eikä kyse ole vain rahan lahjoittamisesta. Meille kyse on myös yhteisöistä ja tarjoamistamme matkakohteista. Olemme ottaneet käyttöön neljä kestävyyden pilaria: ympäristön; katastrofeista selviytymisen, uudelleenrakentamisen ja kestävyyden; yhteisöt ja taloudellisen kehityksen sekä vastuullisen matkustamisen. Teimme Unescon kanssa näistä neljästä matkailun tukipylväästä sopimuksen, joka on ensimmäinen laatuaan. Julkaisimme Unescon kestävän matkailun sitoumuksen viime vuonna ja olemme juuri ilmoittaneet, että Accor Hotels liittää sitoumukseen 96 % hotelleistaan. Sopimus on alan ensimmäinen, ja toivomme sen korostavan, mitä hotellit ja matkanjärjestäjät tekevät kestävyyden eteen, ja samalla kannustavan sekä isoja että pieniä alan toimijoita liittymään mukaan ja toimimaan vastuullisesti.

Sitä varten pyrimme varmistamaan, että tuemme kestävyyttä toteuttamalla todellisia projekteja, joilla on oikeita vaikutuksia. Tiedämme, että saamme aikaan paljon enemmän, jos teemme yhteistyötä muiden organisaatioiden, hallitusten ja yhteisöjen kanssa, jolloin voimme luoda aloitteita, jotka todella parantavat ihmisten päivittäistä elämää.

Esimerkiksi Karibialla huomasimme äskettäisen hurrikaanin jälkeen, että ihmiset joutuivat jättämään saaret, koska tarjolla ei ollut koulutusta tai terveydenhoitopalveluita. Koulut oli suljettu sähkön puutteen takia, ja ihmisiä kuoli, koska heidän tarvitsemansa lääkkeet olisi pitänyt säilyttää jääkaapeissa. Siksi toimme kouluihin ja sairaaloihin aurinkopaneeleja – kuuteen kouluun Dominicalla ja kahteen St. Johns -saarella – ja lisäksi loimme kylmäketjun Puerto Ricon sairaaloille. Nämä toimet kasvattavat sietokykyä, minkä ansiosta yhtisöillä ei ole samoja ongelmia enää seuraavan hurrikaanin iskiessä.

RL: Tarjoamme asiakkaille myös mahdollisuuden kompensoida liikematkojensa aiheuttamat hiilidioksidipäästöt kumppaniemme kautta, joihin kuuluu atmosfair ja Climate Neutral Group (CNG). Myös tällä tavalla hiilidioksidipäästöjen raportointinäkymä on hyödyllinen.

Entä hiilidioksidipäästöjen kompensointi? Voitko selittää, mitä se tarkoittaa ja miten Egencia suhtautuu siihen?

KC: Hiilidioksidipäästöjen kompensointi tarkoittaa sitä, että yritys ottaa selvää hiilidioksidipäästöistään ja investoi projekteihin, jotka pyrkivät poistamaan vastaavan määrän hiilidioksidia luoden "hiilineutraalin" tuloksen. Tässä kompensointikumppanimme voivat auttaa. He luovat ja tarkastavat projekteja, jotka liittyvät esimerkiksi sademetsän suojeluun tai biokaasun ja aurinkokeittimien käyttöönottoon maaseudun kotitalouksissa. Näiden projektien etu on, että ne tapahtuvat kehittyvissä maissa, joilla ei muuten olisi varaa kyseisiin muutoksiin.

Hiilidioksidipäästöjen kompensoinnin tarkoitus on vähentää vaikutuksia, joita emme voi kontrolloida yhtä tiukasti. Mutta yrityksemme kestävyyteen liittyvät toimet ovat paljon tätä laajemmat.

Esimerkiksi Expedia Groupin uusi pääkonttori Seattlessa on LEED-sertifioitu, ja sen suunnittelussa on keskitytty energiatehokkuuteen sekä ilman ja veden laatuun. Sen suunnittelussa otettiin huomioon myös luontoasiantuntijat. Olemme yksi Yhdysvaltojen ensimmäisistä pääkonttoreista, jolla on Salmon-Safe-sertifikaatti.

Muutama vuosi sitten yrityksen työntekijät loivat yhteisön, jonka nimi on Sustainable and Green at Expedia Group (SAGE). Meillä on tällä hetkellä 470 jäsentä ja 36 osastoa 22 maassa. He luovat erilaisia aloitteita henkilöstön keskuudessa. Esimerkiksi Springfieldin osasto on aloittanut kimppakyytiohjelman, ja Amsterdam teki töihin pyöräilystä videon, joka näytettiin yrityksen koko henkilöstölle. Yrityksenä pyrimme olemaan ympäristöystävällisempiä jatkuvasti ja kaikilla tasoilla.

RL: Hiilidioksidipäästöjen kompensoinnissa ja hiilen poistossa on aina parempi, jos tiedot ovat mahdollisimman yksityiskohtaisia. Juuri nyt hiilidioksidipäästöt ovat staattinen laskelma. Pyrimme kuitenkin tuottamaan dynaamisempia laskelmia, jotka perustuvat useampiin muuttujiin, saadessamme parempaa dataa. Tällä hetkellä kokeilemme uutta tuotetta, jossa matkailijat näkevät omien hiilidioksidipäästöjensä kompensointikulut lentojen varaussivuilla. Sen avulla matkailijat ovat täysin tietoisia lentonsa kokonaiskustannuksesta. Sen avulla asiakkaamme voivat myös kommunikoida työntekijöilleen toimistaan kestävyyden edistämiseksi.

Useampien kumppanien liittyessä Unescon sopimukseen tulemme ottamaan käyttöön myös logot, joista on hyötyä paitsi matkailijoille myös yrityksille, joille ne toimivat kannustimina kestävämpien valintojen tekemiselle.

Miten neuvoisit matkavastaavia ja matkustajia, jotka haluavat tehdä kestävämpiä valintoja?

RL: Kestävien tavoitteiden sisällyttäminen yrityksen matkailukäytäntöön on yksi tapa. Voidaan esimerkiksi valita suoria lentoja välilaskullisten lentojen sijaan.

On olemassa kuitenkin myös muita tapoja vaikuttaa matkailijoiden valintoihin varaushetkellä. Esimerkiksi matkavastaavat voivat käyttää Analytics Studiota usein lennettyjen lyhyiden reittien tunnistamiseen – esimerkiksi Pariisista Marseilleen tai New Yorkista Washingtoniin – ja luoda viestin, joka näytetään matkailijan yrittäessä varata kyseisen reitin. Viestissä voidaan sanoa esimerkiksi "Tälle reitille on tarjolla junamatka. Varaa lennon sijaan junamatka napsauttamalla tästä."

Hotelleissa matkavastaavat voivat käyttää hotellien mukautettua brändäystä, jonka avulla voidaan lisätä logo niihin hotelleihin, jotka ovat sitoutuneet kestävään kehitykseen.

KC: Kestävässä kehityksessä yrityksillä ja hallituksilla on toimintavastuu. Sama vastuu on kuitenkin myös kuluttajilla. Haluamme antaa matkavastaaville työkalut, koulutuksen ja tarvittavat tiedot, jotka he voivat välittää eteenpäin henkilöstölleen, jotta he voivat puolestaan tehdä perusteltuja päätöksiä, jotka vastaavat heidän vaatimuksiinsa ja arvoihinsa. Haluamme osoittaa, että ympäristöystävällisempi liikematkustus on mahdollista, ja me voimme auttaa siinä.

Katso, millä muulla tavoin autamme sinua saavuttamaan ympäristöystävällisempiä liikematkoja.

Etsitkö parempia liikematkustusratkaisuja? Ota yhteyttä tiimiimme.