Rokotusten, standardien ja huolenpitovelvollisuuden odotukset

Kirjoittaja: Wendy White, Egencia CMO
Viime viikolla keskustelin International SOSin lääketieteellisenä johtajana toimivan tohtori William Hauptmanin sekä matkustuksen riskienhallinnan asiantuntijana ja World Awaren perustajana tunnetun Bruce McIndoen kanssa viimeisimmistä rokotteita koskevista uutisista ja siitä, millainen vaikutus niillä on liikematkojen hallintaan ensi vuonna.
Egencia: Viime viikkoina olemme saaneet paljon hyviä uutisia COVID-19-rokotteista. Mitä mieltä meidän tulisi olla näiden rokotteiden turvallisuudesta ja tehosta?
Tri Hauptman: Meillä on sekä huonoja että hyviä uutisia. Huonot uutiset ovat, että tartuntojen määrä ja sairaalahoitoa vaativien tapausten määrä on kasvussa useissa maissa, ja että talvesta on tulossa vaikea. Hyvänä uutisena kuitenkin mainittakoon, että maailmanlaajuisesti testattavana on yhteensä 58 rokotetta, ja että kuusi rokotetta on jo päässyt kehitysprosessissa pitkälle. Rokotteet on kehitetty erilaisia alustoja ja teknologia käyttäen, ja niiden tehokkuus tulee todennäköisesti vaihtelemaan maiden välillä. Erittäin hyvä uutinen on, että kaksi rokotetta on nyt hyväksytty, ja niiden teho on noin 95 % − mikä on uskomatonta, sillä alkuperäinen tavoitteemme oli 50 %. Rokotteet voivat tulla saataville vielä tämän kuun aikana.
Egencia: Miltä rokotteiden jakaminen näyttää eri maissa, ja mitä tämä merkitsee liikematkailulle?
Tri Hauptman: Rokotuksilla ei päästä automaattisesti takaisin normaaliin, mutta niiden tuoma hyöty lisääntyy ajan kanssa rokotusmäärien kasvaessa. Menee aikaa, ennen kuin tiedämme, kuinka pitkään rokotteiden teho kestää ja että tarvitsemmeko myöhemmin tehosteita. On vielä monia asioita, joita emme tiedä.
Bruce McIndoe: Olen samaa mieltä. Rokotteiden tuoma hyöty näkyy vasta vuoden 2021 toisella puoliskolla ja vuoden 2022 puolella. Meillä on vielä paljon töitä, jotta pääsisimme eroon "rokote-epävarmuudesta", ja jotta saisimme rokotettua ihmisistä 50−70 %, mikä on kansallisen immuniteetin vaadittu raja. Olemme hybriditilanteessa vielä muutaman vuoden ajan, jolloin ihmisiä on testattava, taudin leviämistä ehkäistävä esimerkiksi maskien ja turvaetäisyyksien kaltaisilla toimenpiteillä ja rokotteita jaettava maailmanlaajuisesti samalla, kun rokotteiden valmistusta ja niiden antamista ihmisille tehostetaan.
Egencia: Mitä tämä merkitsee liikematkailun elpymiselle?
Tri Hauptman: Tässä voi syntyä selkeä kahtiajako kansallisten ja kansainvälisten matkojen välille. Joissain maissa odottaisin kotimaan matkojen palaavan lähelle normaalia vuoden puoleenväliin mennessä. Kansainvälinen matkailu elpyy hitaammin maiden eroavien rokotetilanteiden ja matkakohteiden erilaisten vaatimusten takia.
Egencia: Kansainvälisen matkailun osalta olemme jo nähneet, kuinka jotkin lentoyhtiöt vaativat todisteen rokotuksesta, jos lento suuntautuu ulkomaille.
Bruce McIndoe: Rokotetodistuksia vaaditaan jo nyt laajalti. Tällä hetkellä esimerkiksi keltakuumerokotteesta vaaditaan todistus tilanteissa, joissa matka suuntautuu alueelle, jolla keltakuumetta esiintyy. COVID-19:n suhteen toimitaan samalla tavalla, kunhan rokote on yleisesti saatavilla. Rokotteen yleinen saatavuus onkin tärkein osatekijä aikataulun luomisessa.
Tri Hauptman: Tulemme olemaan taas hybriditilanteessa, aivan kuten Bruce sanoi. Tällä hetkellä lentoyhtiöt ja matkakohteet vaativat negatiivista PCR-testiä, joka on joissain tilanteissa tehtävä jopa kolme päivää ennen matkan alkua tai kohteeseen saapumista. Seuraavien kahden vuoden aikana tulemme siirtymään PCR-testauksesta rokotetodistuksiin, mutta sitä ennen käytämme ennen matkaa tehtävän testin, rokotteiden ja matkakohteessa tehtävien testien yhdistelmiä.
Egencia: Keltaisena korttina tunnettu kansainvälinen rokotetodistus on ollut käytössä jo vuosia. Mitä on tehtävä sähköisen standardin tai yksityisen, mutta helposti saatavilla olevan rokotetiedon saamiseksi, jotta liikematkustaminen voisi sujua mahdollisimman kitkatta?
Bruce McIndoe: Travel Again -hanke tekee töitä standardien luomisen eteen. Tällä hetkellä päätavoitteena on testaus ja kyseisten standardien yksinkertaistaminen. Kaksi toimielintä tekee myös töitä sähköisten tietojen standardoimiseksi matkailua varten. IATA keskittyy lentomatkustamiseen, jotta lentoyhtiöiden ei tarvitsisi luoda standardeja itse. Maailman talousfoorumilla on CommonPass-ohjelma, jonka tarkoitus on luoda laaja-alaiset terveysasiakirjastandardit.
Egencia: Mitä yritysten matkavastaavien on syytä tietää?
Bruce McIndoe: Tilanne on monimutkainen, sillä matkojen lähtöpaikkoja ja kohteita koskevat vaatimukset, testaukset, rokotetilanne ja matkustajakohtaiset riskitekijät muuttavat tilannetta jatkuvasti. Matkavastaavat saavat harmaita hiuksia, ellei matkailuala ota aktiivista roolia ongelman ratkaisemiseksi.
Liikematkatoimistojen on keskityttävä tarjoamaan matkan lähtöpaikkaa ja kohdetta koskevia tietoja ja annettava matkavastaavien käyttöön työkaluja matkailijoiden tilanteen selvittämiseksi. Egencia tekeekin juuri näin. Tämä osa-alue on liikematkustuksen kannalta kaikkein kriittisin. Liikematkatoimistojen on automatisoitava nämä toiminnot varausalustalle, jotta ne auttaisivat varauspäätösten teossa.
Tri Hauptman: Samaa mieltä. Matkavastaavan on todellakin keskityttävä huolenpitovelvollisuuden täyttämiseen, eikä vain luottaa rokotteisiin ja ennaltaehkäiseviin toimenpiteisiin, kuten matkustuksen peruspaketteihin. Hänen on sen sijaan aktiivisesti valistettava matkustajia riskejä minimoivista toimenpiteistä, kuten hygieniastandardeista, maskien käytöstä, turvaetäisyyden noudattamisesta ja matkakohdetta koskevista tiedoista. Matkavastaavien on kuitenkin myös varmistettava, että he saavat yhteistyökumppaneiltaan lääkinnällistä kuljetusapua tai apua matkustajien evakuoimiseen tilanteissa, joissa matkaan kohdistuu yllättäviä karanteenivaatimuksia. Tämän lisäksi matkavakuutuksen on turvattava matkustajat ja matkustusohjelmat taloudellisesti.
Haluatko lisätietoja?
Egencian asiakkaat voivat kirjautua sisään nähdäkseen, kuinka Travel Advisor voi auttaa matkan lähtöpaikkaa ja kohdetta koskevien tietojen hankkimisessa.